Aloitin kokeen laatimisen suunnittelemalla kokeen rakenteen. Suunnitelman tein vapaatunnilla kahvia juodessani millimetripaperille.
Tehtäviin tarvittavat kytkentäkaaviot piirsin Dia-vektorigrafiikkaohjelmalla. Poistin näkyvistä komponenttien liitoskohdat (Näytä -> Näytä liitoskohdat) ja sinisellä viivalla näkyvät sivunvaihdot (Tiedosto -> Diagram Properties). Tein kytkentäkaaviosta kuvatiedoston kuvakaappaustyökalulla.
Kokeeseen tulevan videon otin puhelimellani. Laatu ei ollut kovin hyvä, mutta harjoituskokeeseen riittävä. Videosta leikkasin alun ja lopun sekä poistin äänet Movie Makerilla.
Mittausdatan kirjoitin LibreOffice Calciin ja tallensin tiedoston ods-muodossa*. Aineistotehtävän aineiston latasin pdf-tiedostona Tukesin nettisivulta.
*[Open Document Format taulukkolaskenta (.ods) on yksi digitaalisessa ylioppilaskokeessa tiedostoina annettavan taulukkomuotoisen aineiston tallennusmuodoista Tiedote 30.3.2017.]
Tehtävät luonnostelin LibreOfficen tekstiasiakirjaan. Tässä vaiheessa ajatukseni harjoituskokeen rakenteesta selkiintyi ja suunnitelmaani tuli joitakin muutoksia.
Kun kokeen tehtävät ja niihin liittyvät materiaalit olivat valmiina, aloin pohtia Abitti-kokeen laatimiseen käytettävää tekniikkaa.
Abitti-kokeeseen voi liittää erilaisia tiedostoja pakkaamalla tiedostot attachments-nimiseen kansioon, joka liitetään oma.abitti.fi-palvelusta ladattuun transfer_-tiedostoon. Tästä tekniikasta kirjoitin bloggauksen helmikuussa. Tiedostot voi liittää kokeeseen myös liiteliimalla, jota kokeilin toukokuun alussa. Liiteliimalla attachments-kansioon tulee tiedosto index.html. Tätä tiedostoa muokkaamalla Abitti-kokeen aineisto-välilehden voi muokata html-koodilla haluamakseen. Sivua voi esikatsella selaimella offline-tilassa.
Tein oma.abitti.fi-palvelussa koepohjan, johon lisäsin luonnokseni mukaiset tehtävät. Monivalintatehtävissä oli liitteenä vain kuvia ja yksi video, eikä tehtävissä tarvittu mitään muotoiluja, joten kopioin tehtävät luonnoksesta tekstinä. Kuvat ja videon upotin tehtävään html-koodina. Aineistoja sisältävät tehtävät kopioin suoraan luonnoksesta, johon olin jo kirjoittanut kursivoinnit html-koodina.
Kun koepohjani oli valmis, latasin kokeen omalle koneelleni.
Avasin liiteliima.sivuduuni.biz-sivun ja lisäsin kokeeseen aineistot. Kaksi tiedostoa merkitsin näytettäväksi tehtävän kohdalla ja muut jätin yhteiseksi kaikille tehtäville.
Purin liiteliimalla tekemäni tiedoston transfer.zip ja sen sisältämän liitekansion attachments. Avasin tiedoston index.html muistioon ja selaimeen.
Muokkasin aineistosivun koodia, tallensin tiedoston ja päivitin sivun selaimessa. Tehtävään liitetyn aineiston sai avattua painamalla selaimessa tiedostolinkkiä. Aineistoa voi siis testata offline-tilassa.(!!!)
Aineistosivu jäi tässä harjoituskokeessa varsin yksinkertaiseksi. Halusin opiskelijoilta käyttäjäkokemuksia aineistosivulla olevista tehtävistä ennen seuraavaa kehitysaskelta. En myöskään halunnut liikaa tehtäviä, koska kahdella ryhmällä oli vain 45 minuuttia pitkä oppitunti.
Kokeissani on tehtäviin liittyvien aineistojen lisäksi ollut ohjeita tiedostoina ja videoina. Olen liittänyt ohjeet kokeeseen attachments-kansion alikansiona, jolloin tiedostot eivät näy aineistot-välilehdellä. Linkit aineistoihin olen kirjoittanut kokeen ohjeet kohtaan. Harjoituskokeeseen tein kaksi ohjevideota sisältävän html-sivun sekä kaavoja ja vakioita sisältävän LibreOfficen tekstitiedoston.
Liiteliimalla tehty tiedosto transfer.zip sisälsi kajoamattoman kokeen JSON-tiedostona, mutta liitekansion attachments sisältö oli väärä. Kopioin liitekansioon muokatun tiedoston index.html ja kansion ohjeet.
Toin liitteet sisältävän tiedoston transfer.zip oma.abitti.fi-palveluun, jossa viimeistelin kokeen. Muokkasin kokeen ohjetta lisäämällä linkin html-sivulle ohjevideot ja LibreOfficen tekstitiedostoon.
Kevään viimeisen opetuspäivän kunniaksi olin hyvissä ajoin koululla. Käynnistin työtilassamme olevan palvelimen ja varapalvelimen. Koneet olivat nopeasti käynnissä ja koe valmiina aloitettavaksi. Käynnistin luokkaan yhden kannettavan valvojan koneeksi ja yhden kannettavan opiskelijakoneeksi. Opiskelijakoneen liitin datatykkiin, jotta voin tarvittaessa näyttää vastamisessa tarvittavia tekniikoita.
Aamukahdeksan jälkeen ensimmäiset opiskelijat käynnistivät omat koneensa Abitti-tikulta ja liittyivät luokan langattomaan koeverkkoon. Kaikki meni sujuvasti ja ruutiininomaisesti. Vastaaminen uudella editorilla aiheutti runsaasti hyvää mieltä. Uusi tekniikka oli helppokäyttöistä ja heti hallussa. Jonkin verran ihmeteltiin kuvakappauksia, jotka eivät liittyneet vastaukseen. Ongelma poistui selainsivun päivittämisellä.
Harjoituskokeessa testaamani tekniikka, jossa tehtävät ovat myös aineistosivulla, ei vakuuttanut opiskelijoita, jotka ovat tottuneet scrollaamaan tehtävän ja vastauksen välillä. Saamani palautteen mukaan tehtävän näkeminen kirjoitettavan vastauksen rinnalla koettiin myös hyödylliseksi. Aineistosivusta teen kurssikokeessa monipuolisemman. Harjoituskokeeseen ei ollut nyt varaa laittaa hienompia tehtäviä, koska koeviikolla pitää riittää tehtäviä neljälle ryhmälle.
Ei kommentteja :
Lähetä kommentti