maanantai 20. helmikuuta 2017

Miltä voisi näyttää hyvä sähköinen fysiikan vastaus?

Sähköisestä fysiikan ylioppilaskokeesta annetun tiedotteen mukaan vastaus on kirjoitettava fysiikan luonteen mukaista esitystapaa käyttäen. Vastauksen on oltava loogisesti etenevä ja yhtenäinen kokonaisuus. Sähköisessä fysiikan ylioppilaskokeessa tarvitaan vastaavaa osaamista kuin paperikokeessa.

Uutena asiana sähköiseen fysiikan ylioppilaskokeeseen tulee suuresymbolien ja yksiköiden erottaminen toisistaan. Suuresymbolit kirjoitetaan kursiivilla ja yksiköitä ei kursivoida. Laskennallisissa tehtävissä suureiden arvojen sijoituksia ei tarvitse kirjoittaa näkyviin, jos vastauksessa on selkeästi esitetty, mitä lukuarvoa ja yksikköä kullekin suuresymbolille käytetään. Muuten laskennallisten tehtävien ratkaisut noudattelevat tuttuja periaatteita. Ratkaisusta on käytävä ilmi sovelletut lait ja periaatteet. Suureyhtälöt ratkaistaan kysytyn suureen suhteen.

Abitti-kurssikoejärjestelmässä ei ole vielä selainkäyttöistä kaavaeditoria, joten kokeilin ratkaisun kirjoittamista Peda.net-oppimisympäristössä. Tehtävänä on kevään 2014 fysiikan ylioppilaskokeen tehtävä 5.

Kirjoitin ratkaisuuni kaavat selaimessa LaTeX-koodina. Kaavat näyttävät selainvastauksessa kauniilta MathJaxilla. Piirsin kuvat LibreOffice Draw:lla ja lisäsin piirroksista tekemäni kuvatiedostot vastaukseen. (Peda.netiin ei uppoa svg.) Fysiikan sähköisen ylioppilaskokeen tiedotteessa todetaan, että kokelas voi liittää vastaukseensa kuvia, joihin vastauksessa on viitattava. Tein kaksi ratkaisua, joista ensimmäisessä kuvat on upotettu vastaukseen ja toisessa kuvat on lisätty kuvaliitteinä.

Kuvat upotettuna ratkaisuun


Esimerkki liittenä olevasta kuvasta

Fysiikan ylioppilaskokeen laskennallisissa tehtävissä työläitä vaiheita voi nopeuttaa käyttämällä CAS-ohjelmaa. Tämä ei mielestäni tarkoita sitä, että kaikki fysiikan tehtävät olisi ratkaistava symbolisen laskinohjelmiston avustuksella. Kevään 2014 tehtävän 5 a-kohta ratkesi vektorilaskennan perusteilla ja peruskoulumatematiikalla. Peruslaskinta käytin kulman tangentin laskemiseen.

Tehtävän b-kohdan ratkaisussa otin käyttöön wxMaximan. Sain osan ratkaisusta sujumaan mielestäni hyvin CAS-ohjelmiston avulla, mutta ohjelmiston käyttö ei tuntunut kaikissa kohdissa järkevältä. Tekemiini ratkaisuihin voi tutustua tarkemmin Peda.net-sivullani.


3 kommenttia :

  1. Ehdottomasti tuo ratkaisu, jossa kuvat on upotettu, on vaivattomimmin seurattavissa.
    Mutta: Pitäisikö "varsinaisessa ratkaisussa" olla kirjattuna näkyviin tuo liikeyhtälön komponentteihin jakaminen, jota kumminkin tarvitaan, jotta saadaan tukivoima selville? Vai riittääkö siihen tuo CAS -kryptaus?
    Entä, jos saisi laitettua tuohon kuvaan, johon voimat on piirretty, näkyviin käytetty xy -koordinaatisto? Ehkä myös kulman suuruus... No, vaivalloistahan se on ja tavallaan näkyy tuolla CAS -osiossa.
    Kuinka kauan arvelet opiskelijalta kuluvan aikaa esitetyn ratkaisun kirjoittamiseen? (Laskevatkohan he ensin paperille? Varmaan ainakin hahmottelevat ... Ja sitten "kirjoittavat puhtaaksi" tietokoneitse.
    (Joskus kauan aikaa sitten matikan laskutkin piti kirjoittaa kuulakärki-/mustekynällä puhtaaksi.)

    VastaaPoista
  2. Kuvien upottaminen vastaukseen on minustakin selkeämpi tapa.
    En oikein ymmärtänyt varsinaiseen ratkaisuun liittyviä kommentteja. Mielestäni Peda.net-sivulla näkyvässä ratkaisussa ( https://peda.net/p/rsalmenoja/materiaalit/ratkaisuja/yo-k2014/teht%C3%A4v%C3%A4-5-b ) on tuo komponentteihin jakaminen ja koordinaatisto.
    Jos kaavat saa kirjoittaa näppäimistöltä, ratkaisun tekee jopa nopeammin kuin paperille. Enemmistö opiskelijoista on tehnyt kokeissani ratkaisut suoraan tietokoneella. Osa opiskelijoista luonnostelee ratkaisua paperille, mutta tietokone ei ole pelkkä puhtaaksikirjoitusväline. Tietokoneella tehdään ratkaisua heti, kun tiedetään mitä tehdään.

    VastaaPoista
  3. No, niinpå onkin. perustin vastaukseni vain tuohon ylläolevaan. Ts. en siirtynyt lainkaan Peda.net -sivuillesi...:/
    Siellä on kyllä hyvä ratkaisu!
    (Enkä epäile laisinkaan,etteikö opi kirjoittamaan nopeasti ja vaivattomasti tietokoneella.
    Ja toisekseen: tämähän on nyt YO-2018 syksystä lähtien ainoa tapa! Turha siitä on enää keskustella, sen kuin vaan harjoitellaan!)

    VastaaPoista